Cum să realizezi materiale publicitare Like a PRO

Senzațional!

Incendiar!

Postarea bombă!

Imagini spectaculoase cu…

Șocul serii!

Bun. Cred că deja ți-am captat atenția. Nu de alta, dar a trebuit să mă adaptez vremurilor, în cel mai facil mod cu putință. Puteam fi mai elegant și să apelez la metoda lui badea Eminem, aka The Real Slim Shady, care zice într-un cântec popular (foarte) de-a lui: „May I Have Your Attention, Please?”

Nu știu dacă ai băgat de seamă dar, în principiu, avem o problemă legată de răbdare: nu o mai avem. E ca în scurta rugăciune în care spunem: „Doamne, dă-mi răbdare! Dar repede, că mă grăbesc!”. Ce treabă or fi având toate astea cu realizarea de materiale publicitare? Păi, indubitabil, multă treabă!

Să detaliem și să facem un exercițiu interogativ: mai ții minte când te-a oprit pe stradă o domnucă tânără și drăgălașă și ți-a întins, cu un zâmbet cuceritor… numărul ei de telefon? Ah, scuze! (Vise, dragule, vise…) Revin: cu un zâmbet cuceritor… un pliant fain, bicolor? Acum știu că specialiști în arte plastice și fizicienii îmi vor spune că alb și negru nici măcar nu sunt culori, dar mă voi strădui să trec peste asta. Așadar, mult împărțitul pliant alb-negru, xeroxat mai mult sau mai puțin calitativ, după bugetul fiecăruia. Întrebarea la care trebuie să răspunzi sincer e următoarea: câte secunde din prețiosul tău timp ai alocat pentru a citi informațiile de pe pliantul respectiv?

Câte?!?

Așa puține?

Da, așa puține. Dacă comerciantul promovat prin pliantul respectiv s-a zgârcit să pună oleacă de culoare în pliantele respective, ca să facă economie de toner, instinctiv, mintea domniilor voastre a decis să facă și ea economie de timp. Deoarece time is money! Dar tu, ca un viitor antreprenor care știe pe ce lume trăiește (fie ea reală sau virtuală), ai deja în vedere câteva principii legate de modul în care vor arăta materialele tale publicitare, fie că vorbim despre clasicul pliant/fluturaș publicitar împărțit pe stradă, fie că vorbim despre materiale publicitare destinate  mediului on-line.

Așadar, fără să fim hateri, ci doar constatatori, putem conchide că orice material publicitar trebuie, întâi de toate, să îți fure ochii. Așa, ca domnuca ce ți-a dat pliantul. Avem deja primul element al unui material publicitar: să fie atractiv și simultan calitativ. Să vadă omul care îl primește că, totuși, dai doi bani ca să te prezinți onorabil înaintea lui, ceea ce îl va face să se simtă, într-adevăr, important pentru compania ta. Asta s-ar putea să îl plaseze printre potențialii tăi clienți.

 Impactul vizual este unul esențial, iar acest lucru nu trebuie să îl constate pentru noi cercetătorii britanici; dă o geană pe net și o să vezi că exact pe acest tip de impact s-au dezvoltat în mod accelerat rețelele Pinterest, Instagram, Snapchat și Tumblr. Mea culpa, legat de cercetătorii britanici, că tot la statisticile lor ajungem. Nu de alta, dar au aflat că o persoană are nevoie de doar 50 de milisecunde pentru a-și forma o primă impresie. Ca să nu pierzi vremea, o să mut eu virgula pentru tine și voi transforma milisecundele în secunde: 50 de milisecunde sunt fix 0,05 secunde. Nici măcar nu pot spune că ne formăm o primă impresie într-o clipită, cât am clipi, adică, deoarece, deși mușchiul ocular este cel mai rapid din corp, pentru a clipi avem nevoie de aproximativ 100-150 de milisecunde.

Ca să rămânem în sfera secundelor, pentru a capta atenția, din punct de vedere vizual, avem la dispoziție cel mult 8 secunde. Doar 8 secunde în care potențialul client trebuie să se convingă de faptul că merită să citească ceea ce îi oferi, iar aici nu ne referim doar la un pliant, aici fiind inclusă și pagina web. Omul trebuie ca în cele 8 secunde să își dea seama cu cine are de a face. Am pus intenționat acest cine și nu cu ce, fiindcă vorbim despre o identitate vizuală.

Și acum, referindu-ne la pagina web și la materiale promoționale printate sau on-line, acestea trebuie să definească compania ta prin următoarele elemente:

  • Logo-ul – care trebuie să aibă o specificitate bine definită, unică, ușor de memorat vizual;
  • Paleta de culori – să permită o asociere facilă cu brandul companiei tale;
  • Stilul de a scrie – să asigure o prezentare clară și coerentă a produselor sau serviciilor; ține cont și de publicul tău țintă: utilizează un stil colocvial, mai lejer atunci când te adresezi tinerilor și unul mai elaborat atunci când te adresezi unor adulți sau unor persoane mai în vârstă, care solicită un text de o anumită profunzime;
  • Iconițele – simboluri grafice, identificate/asociate unor butoane web; ele trebuie să fie elemente care să atragă utilizatorii;
  • Fontul utilizat – aici diferă dacă vorbim de utilzare online (recomandate ar fi cele ușor de citit, precum Arial, Helvetica sau Verdana) sau de utilizare de tip print
  • Fotografiile utilizate – acestea sunt cele care pot să facă un potențial client să devină client sau chiar client fidel; de aceea a și apărut termenul de Product Photography.

Principiile le-am trecut în revistă, acum să vedem cum anume poți tu să realizezi materiale publicitare like a PRO!

Dacă vrei să faci un pliant dar nu ești chiar campion pe sate la graphic-design, poți începe cu un simplu flyer realizat în Microsoft Word. Vorbesc serios. Deschizi meniul Filă (File), Nou (New) și selectezi din Sugested searches (Căutări sugerate) Pliante/Fluturași (Flyers). Alegi apoi din cele aproximativ 240 de variante una care ți se potrivește. După aceasta va trebui să înlocuiești cu datele companiei tale câmpurile de text prestabilite. Iar când vine vorba de printat, nu fi zgârie-brânză, apelează la o firmă specializată care să le imprime pe o hârtie de calitate, color, așa cum merită. Până la urmă, e vorba de timpul tău și de afacerea ta, care merită tot ce e mai bun!

Desigur, varianta optimă ar fi aceea în care ți-ai concepe singur materialele publicitare într-un program profi de graphic-design, cum ar fi Photoshop. Dacă ai idee cum funcționează, înțelegi ce e ăla layer și ai noțiunile de bază legate de principalele comenzi și unelte, poți încerca să lucrezi pe niște fișiere de tip .psd (Photoshop Document) prestabilite pe care le poți găsi gratuit pe diferite pagini de internet. La fel ca în cazul fluturașilor din Word, cauți în galeria respectivă ceva ce ți se potrivește, apoi editezi câmpurile respective. Avantajul e acela că te poți juca mult mai bine cu culorile, poți adăuga o mulțime de efecte vizuale atât pe elementele grafice cât și pe cele de tip text. Dezavantajul e acela că ai nevoie de o licență de Photoshop care costă destul de mult. Dar poți profita de versiunea de trial câteva zile bune ;).

În cazul în care vei face un pliant, ideea e să fie cât mai simplu, unitar și convingător. Așadar, nu folosi mai mult de două tipuri de fonturi, că vei da impresia de nehotărâre. De asemenea, un set de două sau trei culori de bază ar trebui să fie suficiente. Nu uita de gramatică! Să nu cumva să scapi vreo greșeală, că îi bai mare! Și, dacă e un pliant în limba română, e musai să utilizezi diacritice!

Informațiile de pe pliant trebuie să fie sintetice, corecte și esențiale. Să apară în mod clar numele companiei tale, produsele sau serviciile pe care le oferi, adresa și datele de contact ale companiei, precum și orarul de funcționare. Restul sunt detalii irelevante. Nu uita: 8 secunde… J

Iar, ținând cont de faptul că o persoană citește, în medie, cam 200 de cuvinte pe minut, consider că deja ți-am răpit aproape 7 minute din viață ca să citești această postare, așa că nu mă mai întind. Avem o vorbă în Ardeal: „Nu te-ntinde tăt în tău, că nu-i tău’ tăt a’ tău!”

La mulți ani, noroc, spor în toate și sănătate!

P.S.: tău înseamnă un soi de apă stătătoare, puțin adâncă. Un soi de baltă pentru bivoli…

Sănătate la iepuri, că bivoli nu prea mai avem!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *