Cum să faci un site Like a PRO
Dacă află nevastă-mea, care e developer, că scriu un asemenea articol, s-ar putea să dorm pe preș la noapte. Vă rog să nu îi spuneți, ok? Rămâne între noi.
Nu de alta, dar la ritmul nebunesc cu care evoluează modul de a crea o pagină web, mă tem că până termin de redactat articolul, ceea ce vă voi spune aici s-ar putea să fie deja outdated, cum ar zice frații mei brexitici… sorry, britanici. Nu e o noutate faptul că dacă nu exiști pe web, nu exiști. Deloc. Așa zic unii. Dacă e să o spunem pe aia dreaptă, vorbind despre un business, tind să cred că dreptatea e de partea lor. Așa, pe persoană fizică, vorba unui distins domn, mai merge treaba cum merge, dar dacă ai o afacere cât de cât, e musai să apari pe net. Acolo caută lumea primele informații despre tine, că nu sună nimeni la Registrul Comerțului să întrebe de firma ta, stai liniștit… Și eu chiar cunosc un caz, al unui prieten care are o firmă nouă de administrat imobile, care, fiindcă nu apucase să dea drumul site-ului în marea online-ului, a pierdut vreo două potențiale contracte destul de frumușele: „Păi, știți, domnu`, v-am căutat pe Google și nu am prea găsit informații despre dumneavoastră..”.
Asta e lumea în care trăim, așa că ar fi bine să ne adaptăm.
Pasul 1: ne decidem că avem nevoie de un site, că altfel e bai.
Pasul 2: ne apucăm să gândim o structură a acestuia: câte pagini să aibă, cum punem meniul, orizontal sau vertical, ce paletă de culori să folosim (culorile firmei, evident!), ce texte trebuie să concepem pentru a fi cât mai relevante și atractive, ce tip și ce mărime de font vom utiliza… Multe detalii, dar esențiale…
Pasul 3: ne gândim la numele domeniului web pe care să îl rezervăm. S-ar putea ca asta să ne ia cel mai mult timp: poate fi numelefirmei.ro, de exemplu, dar dacă firma ta are o denumire mai lungă, lasă-o baltă. Cum ar fi de exemplu să scrii în bara browserului www.pensiuneafloaredemaramuressugag.ro? Ar fi greu. Simplificăm numele, pe cât posibil, spre a fi ușor de reținut. De exemplu, www.floaredemaramures.ro. Putem fi și exagerat de sintetici și să zicem www.floaredemm.ro, dar îți va lua mai mult timp să explici turiștilor la telefon că să scrie mm, nu meme, cum se aude…
Pasul 4: am ales numele domeniului, așa că va trebui să îl cumpărăm. Pentru aceasta, intri pe https://www.rotld.ro/register-a-new-ro-domain/ , care este registrul de domenii .ro și introduci în căsuța Nume Domeniu numele pe care vrei să îl cumperi, selectezi perioada (între 1 și 10 ani), după care apeși pe Adaugă. Dacă numele respectiv este disponibil, urmează partea în care dai scroll la reguli și proceduri, lași datele de facturare, trimiți comanda și ești bun de plată.
Pasul 5: avem nume pe net, urmează renumele! Cu răbdare, că mai avem treabă: site-ul nostru va trebui găzduit pe un server serios. Nu căuta prin cămară, că nu cred că ai așa ceva. Mai bine dă o căutare pe Google cu „găzduire web” și alege de acolo un furnizor serios care să furnizeze găzduire, preferabil SSD, cu resurse CPU și RAM garantate, ca să se miște bine site-ul. Ia legătura cu ei și de restul se vor ocupa. Nu uita că în e-mailul pe care o să îl primești de la ei o să ai niște date de acces de care o să ai nevoie puțin mai târziu! Nu cumva să îl ștergi!
Pasul 6: Ta-daaaaaa! Facem site-ul! Cum cine? Noi! Bine, hai, rectific: îl faci tu, că eu sunt cam ocupat în perioada asta. Nu te speria, că nu e așa de greu. Există o mulțime de site-uri care oferă module de website builder, dar eu aș zice să o luăm încetișor, cu un site bazat pe platforma WordPress. Intri pe https://ro.wordpress.com/, îți faci un cont, instalezi WordPress, instalezi tema și te apuci de editat. Să reții și datele de acces (nume utilizator și parolă) ale WordPress, că o să le folosești imediat.
Pasul 7: Accesăm din e-mailul primit de la firma de hosting contul nostru, introducem datele de acces și intrăm. De obicei, după această etapă, vom fi întrebați ce fel de site avem nevoie (personal, business…) și ce fel de software vom utiliza pentru a-l crea. Aici vom selecta WordPress, după care ni se va cere să introducem datele de autentificare WordPress, ălea de ziceam să nu le uiți, după care ar trebui ca instalarea platformei WordPress să fie făcută fără probleme.
Pasul 8: Instalăm o temă și personalizăm conținutul site-ului. Pentru aceasta vom introduce în bara browserului adresa domeniului nostru, urmată de „/wp-admin”. Fără ghilimele, evident. Cum ar veni, pentru exemplul dat mai sus, https://floaredemaramures.ro/wp-admin/ . De aici, după ce introduci datele de acces WordPress, începi să exersezi, că nu e chiar un capăt de lume! Poți schimba limba interfeței în română, din meniul din stânga: Settings, General, Site Language ca să îți fie mai ușor. Instalarea temei o faci din meniul Appearance, Themes. Pentru restul detaliilor te poți documenta prin intermediul tutorialelor de pe YouTube, unde vei găsi unele chiar foarte bune, în limba română.
Ca să terminăm cu pașii, vom trece la alt aspect: ce elemente trebuie să conțină un site simplu de prezentare ca să fie unul relevant? Să vedem:
- Să aibă elementele vizuale de recunoaștere ale firmei: logo, culorile firmei.
- Conținutul sa fie unic. Nu copia texte de pe alte pagini, că motorul de căutare Google te va pune la coadă, mai ceva ca pe cei care încearcă să sară rândul la supermarket, de nu te mai găsește nimeni pe net! Concepe un stil unic de scriere, țintit publicului căruia te adresezi: unul lejer pentru tineri sau unul mai conservator pentru cei mai în vârstă.
- Cuvinte cheie. Preferabil să fie inserate și în titlu. Dacă vrei să vinzi fân uscat, ai grijă ca aceste cuvinte să apară în titlu, primul paragraf, în conținut și în ultimul paragraf, pe pagina principală. Și mai ai grijă ca fânul chiar să fie uscat, că altfel pierzi din credibilitate!
- Să fie responsive. Adică să se deschidă rapid și perfect adaptat pe orice device mobil.
- Să ai butoane de social share. Adică cu un click, site-ul tău să poată fi promovat pe Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, WhatsApp sau mai știu eu unde…
- Să ai conținut vizual unic și de calitate. Nu uita de Product Photography! Tindem din ce în ce mai mult să fim vizuali și instinctivi atunci când alegem un produs online. De asemenea, Product Video se pare că vine puternic din spate, iar un link care include un vido atrage de 3 ori mai mulți potențiali clienți față de un simplu link de tip text.
- Să ai datele de contact: adresă (cu hartă Google Maps integrată), telefon, e-mail, chat social-media, orar de funcționare a departamentului de relații cu clienții.
Să nu te aștepți să ai o variantă finală a site-ului până mâine. Nu că nu ar fi posibil, dar am un feeling că o să te gândești și răzgândești de câteva ori până chiar o să îți placă. Dar e doar un site de prezentare. Dacă vrei să treci la next level și să ai și un magazin online, te pun în legătură cu nevastă-mea;).
Glumeam! Sănătate la iepuri!
P.S.: Un iepure tot dădea târcoale site-ului morcovionline.ro, iar la un moment dat s-a oprit. De ce? Nu mai avea târcoale…