Cum să faci un catalog Like a PRO

Cel mai probabil, mulți dintre noi am rămas cu sechele din copilărie legate de cuvântul catalog. „Astăzi vă ascult din toată materia. Să vedem la ce nume se deschide catalogul: Popescu!…” Și, biensure, te chema tocmai Popescu și altul în clasă nu era. Ghinion, vorba altui filosof. În plus, același catalog era toposul perfect al îndesării de date mici în căsuțe și mai mici, de genul: IX: 16, 19, 20, care trădau teleportarea ta din sala de clasă în orice alt loc disponibil de pe Terra. Absență, mai pe românește.

Dar să trecem la esență: nu despre acel catalog vreau să discutăm, ci despre propriul tău catalog! Cel de antreprenor, desigur! Catalogul tău de promovare a produselor sau serviciilor pe care vrei să le oferi din toată inima potențialilor tăi clienți. Reține acest termen: potențialilor, fiindcă de el va depinde putința de a-ți dezvolta afacerea pe mai departe.

Să zicem că ai o pasiune nebună pentru pizza și ți-au deschis părinții o pizzerie în oraș. Impropriu zis ­au deschis, că a fost tot pizzerie înainte, dar fostul proprietar nu a citit articolele anterioare legate de pliant și de site, așa că a ajuns la lopată de lemn (că la pizza nu se folosește sapa). Așadar, ai preluat o afacere pe ducă, rănită, ce sângera a ketchup picant și mirosea a sos de usturoi și trebuie să o aduci pe culmile  succesului, ca să nu îl faci de rușine pe tata. Pune repede un anunț pe site-ul ăla de angajări, caută cel mai bun pizzer, angajează-l, apoi citește și tu articolele anterioare legate de pliant și site și pune-le în aplicare. Nu de alta, dar nu ai vrea să pățești ca cel care ți-a vândut afacearea, nu-i așa, boss?

Pe lângă acelea îți mai dau azi un hint: vei face un catalog. Poți să îi spui și meniu, că în cazul tău se pune. Ca să nu lucrezi de două ori, vei face unul singur, atât pentru print cât și pentru online, pentru început.

Cel mai simplu mod e să apelezi la metoda basic, la îndemână. Dacă ai instalat un Windows de treabă, ai în pachetul de Office și Microsoft Publisher. Click dreapta pe desktop, New Microsoft Publisher Document și enter. Apoi, din meniul File selectezi New, apoi Buil-In și Catalogs. Alegi un model din cele peste 45 disponibile, iar din dreapta selectezi o schemă de culori cât mai apropiată de cea a brandului firmei tale, selectezi fontul, apoi apeși hotărât pe Create. O să se deschidă documentul de câteva pagini, document în care va trebui doar să modifici cu text și poze câmpurile prestabilite. Nu uita să pui și prețurile acolo!

Dacă te pricepi, poți încerca să faci catalogul în Adobe Corel Draw, la un nivel calitativ mai ridicat. Chestiuni detaliate de ordin tehnic vei găsi în acest sens în tutorialele de pe YouTube.

Ca să nu detaliez prea mult procesul, voi trece la enumerarea unor sugestii pentru tine, ca să iasă un catalog Like a PRO:

  • Copertele (față/spate) trebuie să aibă un efect vizual de must-have. Numele pizzeriei, o imagine care să te facă să-ți lase gura apă, eventual un motto, dacă ai. Asta pe coperta din față, că pe cea din spate vei avea tot o imagine apetisantă și datele de contact: adresă, număr de telefon, orar de livrare (by the way, pune pe site și un anunț că angajezi delivery-boy) și adresa site-ului;
  • Șablonul paginilor interioare ar trebui să fie cât mai simplu: Denumire produs, gramaj, ingrediente, preț;
  • Ordinea produselor. Aici poți alege: ori pui produsele începând cu cele mai atractive (vizual și gustativ), ori în ordinea crescătoare a prețului, ori produsele promoționale (ofertele speciale); oricare ar fi ordinea, nu înghesui produsele, ci lasă spațiu suficient ca să poată fi vizualizate cât mai clar. Pune poze cu produsele!

Nu uita că trebuie să manifești o deschidere spre online. Astfel, catalogul tău poate fi și unul online, sub formă de fișier .pdf.  Te sfătuiesc să inserezi acest catalog și pe site, cu un script de vizualizare inclus, ca să poată fi răsfoit de către pofticioși. Chiar dacă în acestea nu poți da un search, poți da zoom, ca să vezi cum se topește mozarella pe triunghiul ăla de pizza.

Există și variante de cataloage online mai elaborate, cu posibilitatea de a da click pe fiecare produs în parte, fapt ce va duce la deschiderea unei ferestre de tip pop-up care să includă toate detaliile produsului respectiv, dar pentru aceasta te sfătuiesc să apelezi la un web-developer, ca să nu îți prinzi urechile.

Recomandarea mea e să îți faci un cont pe https://www.flipsnack.com/, după care să îți concepi acolo catalogul așa cum vei dori. În câteva ore s-ar putea să te acomodezi și să și termini catalogul. Poți adăuga pagini, poți reașeza câmpurile de text, în principiu e user-friendly, cum zic supușii Reginei. Partea bună e că au și un canal de Youtube unde te învață ce și cum: Flipsnack se numește. Partea și mai bună e că te lasă să salvezi catalogul în format PDF, HTML5, GIF sau chiar VIDEO de 10 secunde. Nu are rost să îți spun că poți să dai share direct după ce l-ai creat, că asta intuiai deja.

Am auzit și de cataloagele Facebook, însă pentru a crea unul o sa fii nevoit mai întâi să faci o pagină de business pe Facebook și să o configurezi din Business Manager. Și aici poți alege fluxul de creare rapidă sau, pentru cunoscători, instrumentul de Administrare cataloage. Adaugi apoi articolele în catalog, fie manual, fie cu ajutorul unui fișier cu flux de date. Găsești detaliată  toată procedura pe facebook.com/business/help (mai exact chiar aici).

Acum, ce să zic, vezi cum merge afacerea cu pizza, iar dacă ai probleme, reprofilează-te. Pașii de bază sunt aceiași pentru orice tip de produs sau servicii pe care le oferi.

Nu uita că nota afacerii tale poate să depindă de acest catalog!

P.S.: O pizza cu morcovi, te rog.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *