Cum să faci o scrisoare motivațională Like a PRO

Mai știi în liceu când profesoara de română cu părul vâlvoi și care avea constant dreptate (chiar și atunci când nu avea), te punea să faci o scrisoare motivațională așa de exercițiu?

Da, știu că a fost greu de luat în serios. Gândind retrospectiv, bine a vrut ea. Acum rupi internetul căutând formula cea mai bună pentru a face cea mai cea scrisoare de motivație. Mai ales când știi că e un criteriu de departajare.

Oricum nu e chirurgie pe creier să scrii o scrisoare de motivație. E exact așa cum îi este titlul. Să îți transmiți motivația în scris. Care este motivația ta pentru aplicație. Și totuși dacă e un criteriu de departajare înseamnă că unele dintre scrisori sunt mai bune și altele mai puțin bune. Asta nu înseamnă că un om este mai slab și altul mai bun ci doar că unele sunt scrise mai bine iar altele cumpărate de la indieni.

Regulile care fac diferența

Rule no. 1 – Fii Autentic

Toate regulile ce urmează mai jos se leagă de aceasta. Autenticitatea e la fel de apreciată ca aurul. Când spui adevărul lucrurile sunt foarte controlabile. Când minți e greu să îți amintești minciuna potrivită. Nu zice ce nu știi, nu zice că ești cum defapt nu ești și nu zi lucruri care doar sună bine dar nu înseamnă nimic. Doar dacă ești autentic vei fi memorat.

Rule no. 2 – Educația?

Cum stai cu educația, tinere? Și aici nu mă refer la cei 7 ani de acasă, ci cu ce ai rămas după 10 sau mai mulți ani de școală (deși școala nu înseamnă neaparat educație). Poate că ai impresia că ai trecut prin școală ca și cuțitul prin brânză însă nu e chiar așa. Pune-ți aceste întrebări:

  1. Mi-am dezvoltat spriritul critic la orele de română? Mi-a deschis apetitul pentru citirea cărților?
  2. Orele de sport mi-au influențat dorința de a face un sport de performanță? Am deprins din sport calități de lider și de muncă în echipă?
  3. Matematica m-a ajutat să am o gândire analitică? Să gândesc înainte să acționez?
  4. Orele de engleză m-au ajutat să îmi faciliteze comunicarea cu mediile străine/mediul internațional?
  5. Orele de psihologie m-au ajutat să mă cunosc mai bine pe mine însumi? M-au ajutat să pun întrebările potrivite atunci când doream să aflu ceva? M-au ajutat să îi ascult pe ceilalți ca să înțeleg și nu ca să răspund? M-au ajutat să îmi înțeleg emoțiile?
  6. Orele de istorie m-au ajutat să observ trecutul pentru a vedea ce se poate întâmpla în viitor? M-au ajutat să nu repet aceeași greșeală de două ori? M-au învățat că e mai ieftin să înveți din greșelile altora? M-au învățat că doar prin eșec pot să ajung acolo unde îmi doresc?
  7. M-a ajutat geografia să îmi cunosc țară și să o promovez?

Din răspunsurile la aceste întrebări poți crea un paragraf autentic și frumos depre tine ca persoană.

Rule no. 3 – Obiective există?

Știi și tu duma cu New Year Resolution în care toată lumea își stabilește niște obiective care doar pe jumătate se îndeplinesc? Asta e ca cealaltă dumă când mergi la un curs/training/seminar și scrii pe foaie toate lucrurile care ți se par interesante și apoi veci nu o mai citești. Da’ veci.

E tricky cu obiectivele. Știi că sunt obiective de durată scurtă, medie și lungă. Stabilește să ai măcar unul pentru fiecare categorie. După ce ai stabilit unul, împarte-l în bucățele mici și stabilește niște acțiuni pe care să le faci pentru a reuși în cele din urmă acel obiectiv.

Știi că deseori oamenii supraestimează ce pot face într-o lună de zile însă subestimează ce pot face într-un an de zile. De aceea e tricky cu obiectivele.

Regula de aur la obiective est să le faci S.M.A.R.T

S – Specific (ce vreau mai exact?)

M- Măsurabil (cum voi știi că se va îndeplini? cum măsor? ce instrument folosesc?)

A – Acceptabil (cu resursele și cunoștințele pe care le dețin se poate realiza?)

R – Realist (este un obiectiv realist să se îndeplinească date fiind riscurile ascunse și cele care nu sunt ascunse?)

T – Ancorat în timp (e încadrat bine în timp?

Acordă-ți timp să îl realizezi. Gândește-te clar dacă e specific, exact, exact ce dorești. Dacă poți să îl măsori și cum îl măsori. Dacă ai resursele necesare ca să reușești, dacă le poți găsi. Ce riscuri există, ce probleme ai putea întâmpina, ce rezolvare ai la potențialele obiecții. Dacă e suficient timeframe-ul pentru fiecare etapă.

De exemplu obiectivul: “Vreau să merg la facultate” nu este un obiectiv bun. Însă “Vreau să merg la facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din Cluj-Napoca, la specializarea Publicitate, la forma de finanțare buget, la înscrierea din iulie 2020, odată ce îmi iau bacalaureatul la română, matematică și biologie.”este un obiectiv SMART.

Nu uita de acțiuni mici. Acelea fac diferența.

Rule no. 4 – Di ce aplic unde aplic?

Totul e vânzare. Aici trebuie să te vinzi. Teebuie să te gândești De ce aplici unde aplici. Nu uita de autenticitate. Chiar să se simtă ceea ce vrei să transmiți. Nu transmite doar idei generale. Chiar fă să te evidențiezi. Ce plus valoare crezi că ai aduce societății dacă te va alege pe tine? Înscrierea e în concordanță cu obiectivele tale SMART? Ce obstacole te va ajuta să depășești dacă tu vei fi acceptat? Cine ar mai avea de câștigat dacă tu ai fi acceptat? Cum s-ar schimba viața altora dacă tu ai fi acceptat? Cui te-ai lăuda dacă ai fi acceptat? Care ar fi următorul tău pas dacă ai fi respins? Ce vei face cu cunoștințele acumulate? Cum vei folosi premiile? De ce ești tu cel mai mândru?

Ai capito?

Rule no. 5 – Fii Autentic

Și să nu uiți asta

Cele bune să se-adune!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *